Poradnik

Sejuani

Sejuani to mobilny jungler o bardzo dużej skuteczności gankowania i umiejętnościach potrafiących zmienić losy gry. Jungler, którym zdobyłem Platynę. Poznajcie Sejuani - Prawdziwą królową Freljordu!
Flash Flash
Smite Smite
Greater Mark of AlacrityGreater Mark of Alacrity
Greater Seal of ResilienceGreater Seal of Resilience
Greater Glyph of ShieldingGreater Glyph of Shielding
Greater Quintessence of SwiftnessGreater Quintessence of Swiftness
spirit-of-the-ancient-golem
boots-of-mobility
locket-of-the-iron-solari
randuins-omen
banshees-veil
frozen-heart

Kolejność skilli

Umiejętność 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Arctic Assault Arctic Assault
Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds
Permafrost Permafrost
Glacial Prison Glacial Prison

Specjalizacja

_standart/seju-s4

Sposób gry

Mocne Strony Sejuani:

Bardzo dobre ganki.
Możliwość ominięcia większości wardów.
Wnosi bardzo dużo kontroli tłumów do drużyny.
Ma genialne inicjacje walk drużynowych.
Im ma więcej życia, tym większe obrażenia zadaje.
Bardzo dobrze chroni swoich sojuszników.
Bardzo plastyczna przy budowaniu.
Obecnie ma jedną z najlepszych obszarowych superumiejętności w grze.

Słabe strony Sejuani:

Powoli zabija stwory w jungli.
Bardzo wrażliwa na counterjungle i counterganki.
Przegrywa potyczki 1v1 z większością junglerów.
Bardzo łatwo zostać nią w tyle.
Jest to jungler, z niemal najtrudniejszym powrotem do gry gdy zostanie w tyle.
Cała jej tankowatośc wynika z buildu. Nie ma dobrej umiejętności zwiększającej jej wytrzymałość.

Umiejętności:


Frost Armor Frost Armor - Ze zmianami w jungli z Sezonu 4, pasyw ten stał się bardziej znaczący, gdyż Sejuani Sejuani okazuje się mieć rozsądny sustain przy oczyszczaniu jungli, jak i chroni ją w trakcie walk. Zmniejszenie skuteczności spowolnień pomoże Ci się przykleić do przeciwnika. Czasem jednak warto o nim pamiętać gdy uciekamy przed przeciwnikiem. Auto attack połączony z Permafrost Permafrost nie tylko pozwoli spowolnić, ale i zwiększyć naszą wytrzymałość na obrażenia i odporność na spowolnienia.
Arctic Assault Arctic Assault - Doskonała umiejętność do szybszego przemierzania mapy (gdy masz blue), omijania wardów, rozpoczynania walki, czy dobijania po tym jak przeciwnik użył FlashFlash. Warto pamiętać, że umiejętność ta zadaje obrażenia zależne od maksymalnego zdrowia celu. Odpowiednio kombiąc ten czar ze SmiteSmite, będzie Ci łatwiej zabezpieczyć ważne obiekty, jak buffy, smok, czy nawet baron. Wystarczy użyć ich równocześnie. Powód, dla którego dodaje tu punkt na 2gim poziomie, jest szybsze dostanie się na drugi buff (+ wspomniane zabezpieczenie). Ponadto ułatwia ucieczkę w razie gdyby przeciwnik zaatakował Cię w trakcie zabijania stworów w jungli, bądź czasem pozwala zagrać agresywniej. O tym w "jak się nie dać counterjunglować?". Przydatną sztuczką w trakcie gankowania jest fakt, że czar ten tylko i wyłącznie podbija po zderzeniu, nie przesuwając nigdzie przeciwnika, więc twoim sojusznikom będzie łatwiej trafić cel własnymi czarami.
Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds - Główne źródło obrażeń Sejuani. Wykonuje ona wzmocniony autoattack po czym zaczyna wymachiwać swoją bronią zadając obrażenia wokół niej. Warto wiedzieć, że ta umiejętność resetuje auto-attack postaci. Dlatego warto zadać normalne obrażenia celowi i wtedy szybko użyć Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds dla zmaksymalizowania obrażeń. Po dwukrotnym użyciu, Sejuani zacznie od razu zadawać obrażenia przeciwnikom wokół. Gdy maksymalnie rozwiniesz ten czar, przy 40% skróceniu czasu odnowienia, będziesz mógł go używać co 4,2s (zatem praktycznie nonstop). Warto pamiętać, że skuteczność tego czaru wzrasta wraz z ilością dodatkowego zdrowia (10%) jaką zbudujesz. Dlatego też można ją zbudować full tank, nie martwiąc się o obrażenia.
Permafrost Permafrost - Bierne - Twoje czary i ataki fizyczne naznaczają cele mrozem na 4 sekundy. Aktywne - Użycie spowalnia i zadaje obrażenia celom, które były naznaczone mrozem. Jest to świetny czar zarówno do nękania przeciwników, jak i ochrony własnej drużyny. Pamiętaj, że czar ten ma bardzo duży zasięg, więc naznaczony przeciwnik, nawet gdy ucieknie, może zostać dobity przez użycie Permafrost Permafrost.  
Glacial Prison Glacial Prison - obecnie jedna z najlepszych (o ile nie najlepsza) umiejętności obszarowych. Pozwala na ogłuszenie dużej grupy przeciwników, bądź jeśli czar osiągnie maksymalny zasięg i nie trafi nikogo, roztrzaska się spowalniając wrogów wokół o 90%. Jest to doskonałe narzędzie do ganków, rozpoczynania walki drużynowej, ucieczki, obrócenia inicjacji przeciw przeciwnikom, ochrony sojuszników, łapania uciekających niedobitków. Najlepszy w tej umiejętności jest fakt, że możesz jej użyć z poza pola widzenia przeciwników. Kompletnie zaskoczeni nie będą w stanie się przed nią obronić. Jeśli top i mid są stabilne, za każdym razem gdy będziesz mógł użyć ten umiejętności gankuj bot lane. Da Ci to niemal pewne zwycięstwo.

Specjalizacje:

Zdecydowałem się napisać coś o specjalizacjach, gdyż dopiero co wprowadzono nowe drzewka.
Zrezygnowałem z 9/21/0 ze względu na zamianę 8% Przebicia odporności na AP. Sejuani znacznie lepiej się skaluje z przebiciem odporności niż zwykłego AP, dlatego przeniosłem te 9 pkt w drzewko Użytkowe. Zwiększa to jej szybkość ruchu, co ułatwia ganki. Zmniejszenie czasu odnowienia pozwoli częściej używać Smite Smite przy oczyszczaniu campów, czy Flash Flash do genialnych inicjacji. Czas trwania eliksirów jak i buffów znacznie zwiększa jej sustain w jungli.
3 pkt w Wytrwałości (perseverance) to pkt ruchome. Jeśli grasz drafta, pomyśl co najlepiej sprawdzi się na drużynę przeciwną. Możesz te pkt zainwestować w:
Prędkość (swiftness), gdy przeciwnicy mają ogromną ilość spowolnień (Lee Sin Lee Sin Rumble Rumble Olaf Olaf Singed Singed).
Wzmocnioną zbroję (reinforced armor) - gdy przeciwnicy posiadają 2 adc/marksmana bądź Tryndamere Tryndamere na topie, lub ADC bardzo mocno skupiającego się na krytykach Ashe Ashe Caitlyn Caitlyn Tristana Tristana.
3 pkt w Odporność + Uniki - Przydaję się gdy drużyna przeciwna zdecydowała się na tak zwane "wombo-combo", czyli drużynę z wielką ilością obszarowych czarów np: Brand Brand + Amumu Amumu + Rumble Rumble + Varus Varus + Leona Leona.

Kolejność dodawania umiejętności:

Na pierwszy poziomie wybieram Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds by łatwiej było mi oczyszczać junglę. Następnie wybieram Arctic Assault Arctic Assault by szybciej dostać się do drugiego buffa/łatwiej było go zabezpieczyć/łatwiej było uciec przed agresorem. Na trzecim poziomie wybieram Permafrost Permafrost by zmaksymalizować skuteczność moich ganków. 
W tym momencie masz 2 możliwe ścieżki, zależne od stylu gry twoich przeciwników oraz obrażeń/kontroli tłumów twoich sojuszników.
1. Na 4 i 5 poziomie dodajesz pkt w Permafrost Permafrost. Następnie rozwiń Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds.
Wybierz tę ścieżkę gdy widzisz, że twoi przeciwnicy grają bardzo agresywnie, gdyż będzie dużo łatwiej ich zgankować. Wybierz ją także gdy twoi sojusznicy grają postaciami skupiającymi się na obrażeniach. Taka kolejność wybierania umiejetności, zmaksymalizuje twój potencjał na niższych poziomach (przed 6).
2. Zostawiasz 1 pkt w Permafrost Permafrost i rozwijasz Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds.
Ta ścieżka lepiej się sprawdza gdy grasz przeciw bardzo ostrożnym graczom, gdyż wtedy będziesz mieć mniej okazji do ganków i będziesz raczej zabijał stwory w jungli. Sprawdza się też gdy masz w swojej drużynie postacie skupiające się na kontroli tłumów zamiast obrażeniach np. Singed Singed. Taka kolejność rozwijania umiejętności zmaksymalizuje twój potencjał w późniejszym etapie gry (po 6 lvl). Sprawdza się również gdy z jakiegoś powodu zostałeś w tyle (invade, agresywny counterjungler). Wtedy twoim głównym celem jest najszybsze wbicie 6 poziomu. 

Założenia buildu:

Sejuani to Tank-Support, więc pamiętaj by skupiać się na przedmiotach, których aktualnie potrzebuje drużyna, oraz takich, które zwiększą twoją przeżywalność i możliwości ochrony sojuszników via obniżenie czasów odnowienia. Dopóki będziesz kupował przedmioty dające punkty zdrowia, pancerz, odporność na magię i obniżenie czasu odnowienia, będziesz budować ją właściwie.

Przedmioty:

spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem - Przedmiot dający bardzo wysokie statystyki względem swego kosztu. Ilość zdrowia jaką daje pozwoli Ci przyjąć ogromną ilość obrażeń, oraz zwiększy obrażenia Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds. Jest to bardzo przydatne przy wczesnych team fightach, walkach o smoka czy gdy przeciwny jungler zdecyduje się na countergank. 10% Skrócenia czasu odnowienia pozwoli Ci częściej gankować swoim ultem, oraz pozwoli częściej używać kombinacji twoich kontroli tłumu. Nie bez znaczenia jest też skrócenie czasu trwania kontroli tłumów o 35%. Sejuani Sejuani musi się przykleić do przeciwnika, ta statystyka znacznie to ułatwia. Warto też pamiętać o świeżo wprowadzonym pasywie - Konsekracji. Dzięki niej, jeśli oczyścisz 2 campy po ganku/po walce o obiekt możesz zdobyć nawet 200 szt. złota.
aegis-of-the-legionAegis of the Legion - Bardzo tani przedmiot zwiększający możliwości walk drużynowych. Jest to przedmiot, który musi mieć każda drużyna. Warto zbudować ten przedmiot praktycznie zawsze. Jedynym wyjątkiem są gry, w których jesteś zmuszony zbudować inny przedmiot (Nafeedowany adc/marksman wymusza randuins-omen Randuin's Omen natomiast nafeedowany AP banshees-veil Banshee's Veil).
locket-of-the-iron-solariLocket of the Iron Solari - Jeden z ciekawszych przedmiotów. Dzięki niemu Twoja drużyna stanie się dużo bardziej tankowata, co pozwoli wam wygrać wczesne walki drużynowe. Dzięki niemu staniesz się odporniejszy na każdy typ obrażeń. Da Ci też niezwykle ważne skrócenie czasu odnowienia, dzięki czemu będziesz mógł walczyć częściej (Glacial Prison Glacial Prison) i skuteczniej powstrzymać przeciwników od jakichkolwiek zagrań, dzięki reszcie twoich umiejętności.
warmogs-armorWarmog's Armor - Jeden z lepszych przedmiotów na Sejuani Sejuani. Dzięki niemu twój Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds będzie zadawać ogromne obrażenia i sprawi, że będziesz niesamowicie ciężki do zabicia. Ułatwi Ci także walkę przeciw postaciom jak Nidalee Nidalee, Jayce Jayce dzięki zwiększonej regeneracji zdrowia. Uważaj jednak na postacie zadające % dmg jak Elise Elise, Vayne Vayne czy posiadaczy  blade-of-the-ruined-kingBlade of the Ruined King.
sunfire-capeSunfire Cape - Przedmiot ten znacznie zwiększy twoją wytrzymałość i obrażenia. Aura tego przedmiotu doskonale współgra z Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds, co więcej, efektywność tej umiejętności zwiększa się dzięki dużej ilości zdrowia jaki daje ten przedmiot. Polecam go jednak tylko jeśli jesteś nafeedowany, gdyż obecne Specjalizacje nie dają już % przebicia odporności (podczas gdy Sejuani Sejuani słabo się skaluje z samego AP), co znacznie zmniejsza obrażenia tanków.
randuins-omenRanduin's Omen - Przedmiot znacznie zwiększający twoje defensywne statystyki. Dzięki niemu siła twojej inicjacji i ochrony sojuszników wzrośnie. Ważnym aspektem jest też fakt zmniejszenia skuteczności wrogiego ADC przez pasyw tego przedmiotu. Dla mnie jest to obowiązkowy przedmiot w każdej grze.
frozen-heartFrozen Heart - Jest obowiązkową pozycją w twoim ekwipunku gdy przeciwnicy mają nafeedowanego ADC czy inne postacie polegające na szybkości ataku (Tryndamere TryndamereMaster Yi Master Yi). Daje on ogromną przewagę twojej drużynie i w opisanej sytuacji często jest jedyną możliwością wygranej. Warto pamiętać o zmniejszeniu czasu odnowienia jaki daje ten przedmiot. Wraz ze zmianami Sezonu 4, przedmiot ten okazuje się być jeszcze lepszy na Sejuani niż sunfire-cape Sunfire Cape.
abyssal-scepterAbyssal Scepter - Jest to doskonały przedmiot do zwiększenia własnych, jak i drużynowych obrażeń magicznych. Dzięki niemu nie tylko sprawisz, że przeciwnicy nie będą mogli Cię zignorować, ale także znacznie wspomożesz członków drużyny skupiających się na obrażeniach magicznych. Ponadto zwiększy twoją odporność na ataki nafeedowanego wrogiego maga.
liandrys-tormentLiandry's Torment - Genialny late game item dla Sejuani Sejuani. Jako, że jesteś na pierwszej linii i starasz się nie dopuścić przeciwników do wrażliwszych kompanów, będziesz prowadzić "zapasy" z pierwszą linią przeciwnej drużyny. Wtedy ten przedmiot jest nieoceniony gdyż będzie zadawać wrogim tankom % obrażenia. Znacznie zwiększy to Twój potencjał w walkach drużynowych, nie tylko w starciu z tankowatymi przeciwnikami, ale i samymi carry wrogiej drużyny. Co więcej, przy umiejętnościach Sejuani Sejuani praktycznie cały czas obrażenia będą podwojone. Premia do ilości zdrowia też nie jest bez znaczenia. Przedmiot wspaniale współgra z randuins-omenRanduin's Omen
spirit-visageSpirit Visage Vs banshees-veilBanshee's Veil
spirit-visageSpirit Visage - Obecnie jeden z najlepszych przedmiotów dla Tanków. Nie tylko znacznie zwiększy twoje defensywne statystyki w bezpośredniej walce, ale pozwoli Ci przetrzymać poke przed walką dzięki sporej regeneracji zdrowia. Nie bez znaczenia jest także skrócenie czasu odnowienia, które pozwoli Ci lepiej chronić sojuszników. Wybierz ten przedmiot gdy wroga drużyna ma silny poke/kontrole tłumów, ale nie na tyle by poświęcić obniżenie czasu odnowienia + za każdym razem gdy nie budujesz frozen-heart Frozen Heart.
banshees-veilBanshee's Veil - Przedmiot ten jest najlepszą kontrą w grze na drużyny oparte na poke'u i drużynach o silnych efektach kontroli tłumów. Pozwoli Ci on zasłaniać sojuszników w trakcie oblężenia praktycznie nie tracąc życia, nie wspominając o tym, że pozwoli Ci ominąć pierwszy kluczowy czar w kombinacji drużyn opartych na silnych efektach kontroli tłumów. Pozwoli Ci to odpowiednio zareagować i odpowiedzieć własnymi czarami, zanim za sprawą przeciwnej drużyny zostaniesz sam. Przedmiot ten daje Ci też większą odporność w walkach drużynowych dzięki większej ilości życia i większej regeneracji zdrowia. Problemem jest jednak brak obniżenia czasu odnowienia, który daje spirit-visageSpirit Visage. Przedmiot ten jest najlepszą odpowiedzią w grze na liandrys-tormentLiandry's Torment.

Buty:
boots-of-mobilityBoots of Mobility - Najczęstszy wybór. Buty te znacznie zwiększą siłę twoich ganków. Pozwolą Ci szybciej dostać się na linię by osłonić sojuszników, czy szybciej przemieszczać się od jednego jungle camp do drugiego. Często nawet po przejściu przez Totem przeciwnika będziesz mieć wciąż dość czasu by odciąć mu drogę. Innymi słowy, buty te pomogą Ci być zawsze i wszędzie, staniesz się prawdziwym koszmarem swoich przeciwników. Mimo, że w late game będziesz chciał je zamienić na coś innego, presja jaką będziesz wywierał we wczesnych fazach gry jest tego warta.
ionian-boots-of-lucidityIonian Boots of Lucidity - Dobry wybór gdy nie zbudowałeś zbyt wielu przedmiotów na skrócenie czasu odnowienia. Będziesz je rzadko budować, gdyż większość przedmiotów zwiększających wytrzymałość daje CDR.
ninja-tabiNinja Tabi - Wybierz te buty gdy wrogi bot lane się nafeedował i musisz pomóc swoim sojusznikom, gdy wiesz, że będziecie robić wczesnego smoka, gdy wrogi jungler jest nafeedowany i będzie chciał walczyć z Tobą w jungli (Nocturne NocturneLee Sin Lee Sin, Shaco Shaco), bądź gdy chcesz w late game zamienić boots-of-mobilityBoots of Mobility na coś użytecznego.

Build:

Przykładowe Buildy i ich opis:

1:  spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem + sunfire-capeSunfire Cape + spirit-visageSpirit Visage + randuins-omenRanduin's Omen + abyssal-scepterAbyssal Scepter + ninja-tabiNinja Tabi
Build ten pozwoli Ci przyjąć na siebie ogromną ilość obrażeń. Zarówno przeciwnicy dysponujący blade-of-the-ruined-kingBlade of the Ruined King jak i liandrys-tormentLiandry's Torment nie będą Ci groźni. Spora regeneracja zdrowia wraz z wysokimi resistami utrzyma Twój stan zdrowia na wysokim poziomie przed walką, podczas gdy berło zwiększy obrażenia twoje jak i twojego AP Carry. Co więcej, build ten da Ci spore możliwość ochrony sojuszników poprzez częstsze spowalnianie przeciwników. - 13960 golda.
2: spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem + randuins-omenRanduin's Omen + ninja-tabiNinja Tabi + frozen-heartFrozen Heart + abyssal-scepterAbyssal Scepter/locket-of-the-iron-solari Locket of the Iron Solari + sunfire-capeSunfire Cape.
Build przystosowany do walki z bardzo nafeedowanym AD Carry + Mele Carry Topa/Junglera jak Tryndamere Tryndamere Aatrox Aatrox Master Yi Master Yi. Łączy on bardzo dużą wytrzymałość, obrażenia oraz możliwość ochrony swoich sojuszników czy zwiększenie ich jak i własnych obrażeń. - 14010 golda.
3: spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem + spirit-visageSpirit Visage + randuins-omenRanduin's Omen + warmogs-armorWarmog's Armor + locket-of-the-iron-solari Locket of the Iron Solari + ninja-tabiNinja Tabi
Ten build pozwoli Ci walczyć z drużynami opartymi na poke'u zanim rozpoczną bezpośrednią walkę jak Ezreal Ezreal, Nidalee Nidalee, Jayce Jayce. Połączenie możliwości regeneracji spirit-visageSpirit Visage i warmogs-armorWarmog's Armor pozwoli Ci przyjąć olbrzymią liczbę wrogich skillshotów by chronić swoich sojuszników i wciąż mieć wystarczająco zdrowia by rozpocząć walkę drużynową. - 14130
4: spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem+ spirit-visageSpirit Visage + randuins-omenRanduin's Omen + sunfire-capeSunfire Cape + liandrys-tormentLiandry's Torment + ninja-tabiNinja Tabi
Build łączy w sobie ogromną wytrzymałość wraz z dużymi obrażeniami i sporymi możliwościami ochrony sojuszników. Jest co prawda bardziej samolubny niż powyższe buildy, lecz pozwoli Ci mniej polegać na sojusznikach w walce o wygranie gry, co jest nieocenione w Solo Que. - najdroższy z buildów 14300
5: spirit-of-the-ancient-golem Spirit of the Ancient Golem + locket-of-the-iron-solari Locket of the Iron Solari + randuins-omen Randuin's Omen + banshees-veil Banshee's Veil + frozen-heart Frozen Heart + ninja-tabiNinja Tabi
Obecnie mój najczęstszy build. Daje mi ogromną wytrzymałość oraz doskonale ochrania moich sojuszników poprzez zwiększenie ich statystyk, czy zmniejszenie ich po stronie przeciwnej. - 14200.

Początki itemizacji:

Zacznij z Hunter's Machete i 5 Health Potionoraz Strażniczy Totem (Trinket dający warda). To pozwoli szybko i bezpiecznie zabijać stwory w jungli i mieć wystarczająco życia na gank. Nie wybieram Trinketa ukazującego wardy (Badawcza Soczewka) aż do 9 poziomu. Po pierwsze, obecny pierwszy zakup większości linii nie uwzględnia Sight Ward prócz Strażniczy Totemu. Drugim powodem jest fakt bardzo małego zasięgu Soczewki przed 9 poziomem. Soczewkę wyroczni kupuję gdy tylko drużyny zaczynają walki drużynowe w jungli bądź poruszają się wokół barona.

Zwykle po pierwszym powrocie do bazy kupujęSpirit Stone, Boots of Speed, Sight Ward oraz Health Potion. Sight Ward pozwoli Ci chronić swoją junglę przed przeciwnikiem, chronić sojusznika gdy postawisz go blisko jego linii bądź zaatakować wraz z sojusznikiem z zaskoczenia wrogiego junglera.
Następnie masz 3 możliwe ścieżki:
1. kindlegemKindlegem - Bardzo defensywny start pozwalający Ci trochę częściej gankować z użyciem Glacial Prison Glacial Prison. Jest to bezpieczny drugi zakup, gdyż trudniej przeciwnikowi zabić Cię na counterganku, czy gdy ten będzie próbował zabić Cię w twojej jungli. Zwiększy też nieco twoją kontrolę smoka.
2. giants-beltGiant's Belt - Jeden z najdefensywniejszych zakupów jaki możesz dokonać po 2gim powrocie. Polecam go jednak tylko w grach gdzie grasz ze swoją drużyną i macie komunikację głosową. Jest tak gdyż po kupnie tego przedmiotu, musisz się skupić na walce o smoka. Możesz nawet zacząć smoka by wymusić na przeciwnikach walkę.
3. boots-of-mobilityBoots of Mobility - Mój najczęstszy start. Kupno tych butów pozwoli Ci zdobywać złoto z zawrotną prędkością, nie tylko przez szybsze przemieszczanie się między campami w jungli, ale sprawi, że staniesz się niesamowicie efektywny na gankach. Co więcej, dostanie się na miejsce ganków zajmie Ci dużo mniej czasu. Polecam je jednak tylko jeśli jesteś dość doświadczony by móc unikać wrogiego junglera i nie dać się zabić przy ewentualnym invade/counterganku. Jeden z lepszych wyborów na Solo Que.

Omijanie wardów:

Dzięki Arctic Assault Arctic Assault Sejuani Sejuani ma ogromne możliwości omijania wardów i wkradania się na linię niezauważoną nawet jeśli przeciwnik przykłada dużą wagę do wardowania. Oto kilka ścieżek:



Punkty to miejsce gdzie znajduje się ward przeciwnika.
Strzałki to twoja trasa.
Strzałki są w tym samym kolorze co punkty (wardy), które omijasz w ten sposób.

Ganki:

Rodzaje ganków znajdziecie w moim poprzednim poradniku: Hecarim
Ganki są de facto tego samego typu, różnica jest czysto mechaniczna.
Gank przed 6 możesz rozpocząć na 2 sposoby:
1. Rozpoczynając z Arctic Assault Arctic Assault. Wybierz ten sposób gankowania gdy wiesz, że pozwoli Ci to dostać się do przeciwnika zanim Cię zauważy. Jest też dobrym pomysłem gdy twój przeciwnik jest zwyczajnie szybszy od Ciebie.
Wykorzystaj Arctic Assault Arctic Assault by podbić przeciwnika. Następnie użyj auto-ataku, po czym natychmiast użyj Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds (maksymalizacja obrażeń). Gdy tylko przeciwnik znów będzie w stanie się poruszać, użyj Permafrost Permafrost by go spowolnić. Pamiętaj by w trakcie ganku, między każdym atakiem starać się przesuwać do przodu dla maksymalizacji obrażeń.
2. Podbiegając do przeciwnika. Wbrew pozorom, podbiegnięcie do przeciwnika zwykle jest znacznie efektywniejsze, gdyż możesz użyć Arctic Assault Arctic Assault by podbić przeciwnika gdy ten użyje swoich umiejętności do ucieczki (FlashFlash).
Podbiegnij do przeciwnika, wykonaj auto-atak i natychmiast użyj Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds oraz Permafrost Permafrost. Dzięki temu będzie spowolniony i będziesz mu zadawać obrażenia. Pamiętaj by w trakcie ganku, między każdym atakiem starać się przesuwać do przodu dla maksymalizacji obrażeń. Zwykle to wystarczy by z asystą twojego sojusznika zabić cel, jeśli ten nie użyje FlashFlasha. Gdy to jednak zrobi, wciąż masz Arctic Assault Arctic Assault, które go zatrzyma.

Ganki z Superumiejętnością:

1. Rozpoczynając Arctic Assault Arctic Assault. Ten typ ganku sprawdzi się gdy chcesz wymusić na przeciwniku jego ewentualne czary związane z ucieczką by mieć pewność, że trafisz Glacial Prison Glacial Prison.
Rozpocznij walkę z przeciwnikiem od Arctic Assault Arctic Assault by podbić przeciwnika. Następnie użyj auto-ataku, po czym natychmiast użyj Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds (maksymalizacja obrażeń). Gdy tylko przeciwnik znów będzie w stanie się poruszać, użyj Permafrost Permafrost by go spowolnić. Pamiętaj by w trakcie ganku, między każdym atakiem starać się przesuwać do przodu dla maksymalizacji obrażeń. Gdy tylko efekt spowolnienia przestanie działać, bądź przeciwnik spali czar do ucieczek, użyj Glacial Prison Glacial Prison by uniemożliwić mu ucieczkę.
2. Rozpoczynając Glacial Prison Glacial Prison. Ten typ ganku jest niezwykle efektywny gdy jesteś poza polem widzenia przeciwnika, bądź gdy ten nie ma jak uniknąć twojego ulta (FlashFlash).
Rzuć Glacial Prison Glacial Prison w przeciwnika. Teraz, jeśli jest wystarczająco blisko, możesz do niego podbiec, (w innym wypadku użyj Arctic Assault Arctic Assault by się do niego dostać i podbić gdy tylko działanie Twojej Superumiejętności się skończy). Gdy przeciwnik znów będzie w stanie się poruszać użyj Permafrost Permafrost by go spowolnić. Oczywiście cały czas staraj się używać swoich auto-ataków i Flail of the Northern Winds Flail of the Northern Winds by zadawać przeciwnikom obrażenia.

Dobre użycie superumiejętności:



Wstawiłem obrazek by zrozumieć zasięg czaru i jego możliwości. Nie przejmujcie się faktem, że jestem urodzonym artystą.
Czarnym zaznaczyłem obszar na jakim roztrzaskuje się jej superumiejętność, czerwonym, cele, które zostaną ogłuszone gdy tylko Glacial Prison Glacial Prison trafi w Nunu Nunu.
Jeśli na drodze czaru pojawi się przeszkoda w postaci innego bohatera, umiejętność zatrzyma się na nim i rozpryśnie wokół niego.

Rola w drużynie:

Zależnie od składu twojej drużyny oraz stopnia nafeedowania twoich sojuszników i wrogów, możesz pełnić 2 role:
A) Peeler - starasz się za wszelką cenę chronić swoich sojuszników. Po zainicjowaniu walki drużynowej starasz się być najbliżej postaci, które po twojej stronie robią największe obrażenia i blokować przeciwnikom dojście do nich, jak i blokować wszelkie skillshoty. Tę rolę przyjmujesz gdy wrodzy jak i twoi carry są na podobnym stopniu nafeedowania, bądź gdy twoi carry są silniejsi od wrogich. Zajmij się także ochroną sojuszników gdy z jakiegoś powodu zostałeś w tyle i za szybko byś ginął we wrogiej drużynie.
B) Tank zoner - starasz się wyłączyć wrogich carry z walki poprzez ciągłe zadawanie im obrażeń bądź wystawiając ich na ataki swojej drużyny. Przyjmij tę taktykę gdy jesteś bardzo nafeedowany i zbudowałeś bardziej "carry" build, gdy wrodzy carry są silniejsi od twoich (twoi są nie warci ochrony), bądź gdy macie już bardzo dobrą ochronę sojuszników (Lulu Lulu).

Jak nie dać się counterjunglować?:

Ze względu na fakt, że Sejuani Sejuani przegrywa potyczki 1v1 z większością junglerów i ciężko jej wrócić do gry gdy zginie/straci buffa w early game, wielu graczy będzie starało się prowadzić bardzo opresyjny sposób gry. Jest jednak parę technik, dzięki którym sabotowanie twoich poczynań będzie dla nich niemożliwe.

Przewidzenie ruchu przeciwnika:

Gdy chodzi o plan na grę junglerów, można go podzielić na 3 kategorie:
Zwiększanie własnej potęgi.
Zwiększanie sił sojuszników.
Wyłączenie wrogiego junglera z rozgrywki.
Jeśli masz do czynienia z ostatnią z tych kategorii (Elise Elise, Xin Zhao Xin Zhao, Lee Sin Lee Sin, Nocturne NocturneVi Vi i tym podobne), musisz mieć świadomość, że będą próbowali pozbawić twoją drużynę junglera (Ciebie), poprzez ciągłe odbieranie Ci farmy, zabijanie Cie w twojej jungli czy poprzez counterganki.
Staraj się pojawiać w miejscu buffa w momencie gdy tylko się zrespi, dając przeciwnikowi jak najmniejsze okienko do jego kradzieży. Warto też zapisywać sobie w game chacie kiedy zrespi się dany obiekt. Np. kończąc blue w 2:15 zapisz na chacie, że pojawi się w 7:15 by wiedzieć kiedy się tam pójść. Buffy respią się co 5 min. Smok co 6. Baron co 7.

Wardowanie:

Wardować należy zawsze, jednak w przypadku wyżej wymienionych należy to robisz szczególnie dokładnie. Warduj wyjścia z wrogiej jungli, wejścia do własnej, swoje buffy, linie sojuszników, wszystko po to, by wiedzieć gdzie wrogi jungler się znajduje i mieć możliwość ominięcia go. Pozwoli Ci to odpowiedzieć na kradzież buffów, próby zabicia Cie, czy próby odpowiedzi na twoje ganki.

Alternatywne ścieżki:

Twoją najczęstszą ścieżką będzie rozpoczęcie od Blue, o czym większość agresywnych junglerów będzie wiedzieć i postara się to wykorzystać. Możesz uniemożliwić im kradzież red buffa poprzez poproszenie o warda na nim. Pozwoli to Tobie i twojej drużynie zobaczyć zagrożenie na czas i na nie odpowiedzieć. Możesz też zacząć od reda.
Gdy już jednak dojdzie do walki o buffa, co należy zrobić? Przede wszystkim, unikać "all-in", szybko daj znać sojusznikom o zaistniałej sytuacji i staraj się spowolnić przeciwnika. "Tańcz" tak, by przeciwnik był pomiędzy buffem a Tobą, zadając mu obrażenia (sprawiając, że buff staje się twoim sojusznikiem), nie wykorzystuj jednak do tego Arctic Assault Arctic Assault. Gdy tylko zmieni cel na Ciebie, odsuń się, pozwalając buffowi wciąż zadawać mu obrażenia, samemu unikając obrażeń wrogiego bohatera. Gdy różnica ilości zdrowia będzie wystarczająca, zrób "all-in". W razie gdyby było to niemożliwe, staraj się wygrać walkę SmiteSmite. Dzięki Arctic Assault Arctic Assault będzie to dla Ciebie łatwiejsze. Postaraj się oczywiście trafić tą umiejętnością nie tylko buff, ale i przeciwnika. W momencie zdobycia drugiego buffa, powinieneś być w stanie wygrać z nim walkę, bądź bezpiecznie uciec (spowolnienie red buffa).
Możesz też poprosić drużynę o zwardowanie Twojego Blue Buffa i rozpocząć od wrogiego Reda, po czym wrócić na własne Blue.
Są jednak sytuacje, w których polecam zacząć od Blue i oczyszczać po kolei (poza dużym wraithem) wszystkie campy ignorując reda. Taka sytuacja będzie mieć miejsce, gdy twój mid laner jest słabszy od przeciwnego we wczesnej fazie gry i invade'uje Cie np Udyr Udyr. Można w takich sytuacjach zacząć od Reda, lecz wystarczająco rozgarnięty przeciwnik może to przewidzieć i chcieć zabić Cię na Blue, jeśli twoje zewnętrzne linie będą słabsze od ich.

Co zrobić gdy zostało się w tyle?:

Sposobów na powrót do gry jest parę.
Recovery Route - Starasz się skupić na farmieniu do momentu gdy będziesz mieć podobny poziom do pozostałych graczy. Gankuj w jego trakcie tylko gdy wiesz, że zabijecie na danej linii i nikt z was nie zginie. Twoim najważniejszym celem w Recovery Route, jest zdobycie 6 poziomu dla możliwości ganku z Glacial Prison Glacial Prison. - Bezpieczeństwo 10/10, Szybkość powrotu 5/10
Gank otwartej, owardowanej linii - Znajdź linie, którą łatwo zgankować i masz 100% pewność, że wrogi jungler nie odpowie na ten gank  (np. linia sojusznika jest dobrze owardowana/wrogi jungler pojawił się po drugiej stronie mapy). Bezpieczeństwo 8,5/10, Szybkość powrotu 7/10
Gankuj dla sojuszników, którzy już mają przewagę - Zgankuj dla sojusznika, który ma dużą przewagę na linii, dzięki temu łatwiej dostaniesz killa i darmową farmę. Bezpieczeństwo 8/10, Szybkość powrotu 8/10
"Wszystko albo nic" - Gdy wrogi jungler sprawił, że praktycznie nie istniejesz w danej grze, możesz postarać się wyprowadzić gank na linii, której się nie spodziewają przeciwnicy (trudna do zgankowania). Jeśli uda Ci się wyprowadzić taki rodzaj ganku, cały trud wrogiego junglera pójdzie na marne, gdy taki gank jednak nie wyjdzie, postawisz swoją drużynę w bardzo trudnej sytuacji. Bezpieczeństwo 0/10, Szybkość powrotu 8/10

Napisano:
18.10.2013

Zmiany:
27.11.2013 - uwzględniłem zmiany związane z patchem 3.14 (Specjalizacje, Trinkety, wynikające z tego zmiany buildu) + dodałem parę "notek" w miejscach, które wymagały rozwinięcia.

Napisał:
Just Spas

Zobacz także

Nocturne

Nocturne
Książę koszmaru - idealny na dżungle, może niespodziewanie wejść na linię wroga i zamienić jego grę w koszmar.
... czytaj dalej »

Riven

Riven
melee champion w grze League of Legends będący istną obszarową maszyną zniszczenia. Jest świetna w zadawaniu dużych obrażeń w krótkim czasie.
... czytaj dalej »

Poradnik

Thresh
Uznawany za najlepszego supporta. Banowany i brany jako pierwszy pick na rankedach. Przedstawiam Ci Thresha, strażnika łańcuchów.
... czytaj dalej »