Poradnik

Udyr

Niezwykle mobilna postać o bardzo dużych obrażeniach i wytrzymałości stworzona do walki w jungli-Dowiedz się jak zwierzęce duchy pomogą Ci w wygranej.
Flash Flash
Smite Smite
Greater Mark of AlacrityGreater Mark of Alacrity
Greater Seal of ResilienceGreater Seal of Resilience
Greater Glyph of ShieldingGreater Glyph of Shielding
Greater Quintessence of SwiftnessGreater Quintessence of Swiftness
spirit-of-the-ancient-golem
boots-of-swiftness
locket-of-the-iron-solari
iceborn-gauntlet
randuins-omen
wits-end

Kolejność skilli

Umiejętność 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Tiger Stance Tiger Stance
Turtle Stance Turtle Stance
Bear Stance Bear Stance
Phoenix Stance Phoenix Stance

Specjalizacja

_standart/udyr---serce-płomienia

Sposób gry

Na wstępie chcę zaznaczyć, że ten build do Udyr Udyra jest oparty na pomyśle Saintvicious z drużyny Curse, który zaadaptowałem do mojego stylu gry. Link do streamu wspomnianego gracza:
http://www.twitch.tv/crs_saintvicious

Chcę też zaznaczyć, że nie zgadzam się ze stylem SmiteSmite'owania Saintvicious, lecz wciąż uważam, że jego styl gry Udyr Udyrem jest niesamowicie skuteczny.

Mocne strony Udyra:


  • Bardzo szybko zabija stwory w jungli,
  • Jest bardzo trudny do zabicia na każdym etapie gry,
  • Posiada bardzo dobry Movement Speed Buff,
  • Jest plastyczny przy budowaniu,
  • Zadaje gigantyczne obrażenia we wczesnych fazach gry,
  • Nawet nie budując przedmiotów zwiększających obrażenia, w późniejszych fazach gry wciąż ma rozsądną ilość obrażeń,
  • Wygrywa pojedynki niemal z każdym junglerem,
  • Może z łatwością counterjunglować przeciwnika,
  • Nie musi się martwić o czas odnowienia superumiejętności,
  • Tarcza,
  • Doskonała kontrola buffów,
  • Doskonała kontrola smoka (może go zabić solo na 6 poziomie).

Słabe strony Udyra:

  • Łatwo utrzymać go na dystans,
  • Jest bardzo wrażliwy na CC,
  • Bywa ryzykownym wyborem,
  • Ciężko wrócić do gry, gdy zostało się w tyle z poziomem doświadczenia,
  • Problemy z maną w początkowej fazie gry.

Umiejętności:


Monkeys Agility Monkey's Agility - Zwiększa szybkość ataku o 10% oraz szybkość ruchu o 5. Nakłada się do 3 razy.
Jest to świetna pasywna umiejętność, która zwiększa mobilność i obrażenia tej postaci. Pamiętaj by ją wykorzystywać w trakcie walki bądź pościgów.

Tiger Stance Tiger Stance - Następny atak Udyr Udyra zadaje obrażenia rozłożone na 2 sekundy + dodatkowe obrażenia zależne od premii do obrażeń fizycznych. Co więcej, zwiększa szybkość ataku. Przebywanie w Stylu Tygrysa zwiększa obrażenia od ataku.
Co prawda w moim buildzie nie traktuję tego czaru jako główne źródło obrażeń. Nie oznacza to jednak, że nie jest dobrym wyborem. Preferuję jednak inny styl gry Udyr Udyrem niż umożliwia mi ta umiejętność.
Turtle Stance Turtle StanceUdyr Udyr dostaje tarczę, której skuteczność zależy od Mocy Umiejętności. Przebywanie w Stylu Żółwia daje Ci kradzież życia. Dzięki tej umiejętność jesteś bardzo trudny do zabicia. Pozwala wygrywać wymiany z większością wrogich junglerów.
Bear Stance Bear Stance - Umiejętność ta zwiększa prędkość ruchu Udyr Udyra i pozwala mu uniknąć zablokowania przez przeszkody jak stwory czy inni gracze. Ponadto, jeśli znajdziesz się wystarczająco blisko celu, Udyr Udyr dostanie dodatkowy buff do prędkości ruchu. Pasywna część Stylu Niedźwiedzia daje Ci możliwość ogłuszania celu poprzez auto-attack, jednak tego samego celu tylko raz na 6 sekund.
Jest to zdecydowanie najlepsza umiejętność tej postaci. Doskonała do ucieczki i gankowania. Dzięki niej będziesz w stanie siać postrach wśród wrogich junglerów równocześnie unikając jego sojuszników, gdy zrobi się gorąco. Jest to też doskonała broń w trakcie walk drużynowych, ponieważ umożliwia ochronę własnych sojuszników, bądź gnębienie wrogich carry.

Phoenix Stance Phoenix StanceUdyr Udyr jest otoczony płomieniami przez 5 sekund zadającymi obrażenia wokół niego. Jego pierwszy atak po użyciu umiejętności zada obrażenia przeciwnikom przed nim. Gdy przebywasz w Stylu Feniksa, co trzeci atak Udyra zada obrażenia przeciwnikom przed nim.
Jest to doskonałe narzędzie do oczyszczania jungli. Pozwoli Ci bardzo szybko ukraść wrogie buffy lub resztę wrogiej jungli zostawiając przeciwnika w tyle. Jest to umiejętność, która pozwoli Ci zadać ogromne obrażenia mimo braku jakichkolwiek ofensywnych przedmiotów. Dzięki obrażeniom jakie zadaje ta umiejętność, przeciwnik nie będzie mógł czuć się bezpiecznie we własnej jungli, nie wspominając o całkowitym odcięciu od farmy.

Dlaczego wybrałeś Feniksa zamiast Tygrysa?



Zacznę od tego, że nie oznacza to iż jedna bądź druga umiejętność jest lepsza. Wybór zależeć powinien od twojego planu na grę. Moim planem na grę jest skupić się na odcinaniu wrogiego junglera od farmy, co za tym idzie odbieraniu mu cennego doświadczenia i złota. Sprawi to, że przestanie pełnić swoją rolę, gdyż zamiast wywierać presję na twoją drużynę (w tym gankować), zacznie wywierać na swoją, gdyż będzie potrzebował ciągłej pomocy. Co więcej, będąc do tyłu, ewentualna walka z udziałem graczy z linii powinna faworyzować twoją drużynę, gdyż wrogi jungler będzie znacznie słabszy od Ciebie. Oczywiście obie umiejętności są dobre przy walce 1v1, przy czym, tygrys jest lepszy jeśli chcesz budować przedmioty zwiększające obrażenia. Faktem jednak jest, że powstrzymywanie wrogiego junglera nie zapewni zwycięstwa na twoich liniach. Wybór Fenixa pozwala zbudować się jako tank z przedmiotami zwiększającymi statystyki całej twojej drużyny, bądź zmniejszające wrogiej. Nie znaczy to jednak, że jako Udyr Udyr nie powinieneś gankować, choć większość junglerów lepiej sobie radzi w tej dziedzinie. Jeśli wybierzesz Tygrysa, Twoje ganki będą bardziej niebezpieczne, a możliwości zabijania wrogiego junglera wzrosną, jednak nie wprowadzisz wiele do drużyny, gdyż obrażeniami powinni zająć się AP Carry i AD Carry.

Skąd taka kolejność umiejętności?



Jako pierwszą umiejętność rozwijaj Feniksa by mieć większe obrażenia. Zwykle drugim czarem, który wybieram do rozwijania (wbrew temu co poleca większość poradników), jest Bear Stance Bear Stance. Dlaczego niedźwiedź ponad żółwiem? Jak wspomniałem w punkcie wyżej, chcę się skupić na odbieraniu farmy wrogiemu junglerowi i walce z nim. Turtle Stance Turtle Stance da Ci wirtualnie więcej życia, które okazują się zbędne, bo większość junglerów ugina się pod siłą obrażeń zadawanych przez Phoenix Stance Phoenix Stance i zaczyna uciekać. Wtedy natomiast ważniejsze jest zwiększenie skuteczności buffa do prędkości ruchu, by go schwytać. Umożliwi to też szybciej poruszać się pomiędzy junglami, lepiej gankować, czy nawet omijać przeciwników, którzy przyszli na ratunek Twojemu celowi. 4pkt w Bear Stance Bear Stance nie oznaczają jednak, że tyle masz ich umieścić zanim zaczniesz rozwijać Turtle Stance Turtle Stance. To zależy od tego jak długo trwa "Lane Phase". Gdy przejdziecie do fazy walk drużynowych, wtedy należy zacząć rozwijać Żółwia.

Przedmioty ( Phoenix Stance Phoenix Stance):



Zacznij z Hunter's Machete i 5xHealth Potion, To pozwoli szybko i bezpiecznie zabijać stwory w jungli i mieć wystarczająco życia na gank.

Zwykle po pierwszym powrocie do bazy kupuję Spirit Stone, Boots of Speed, Sight Ward oraz Health Potion. Sight Ward pozwoli Ci chronić sojusznika gdy postawisz go blisko jego linii bądź zaatakować wraz z sojusznikiem z zaskoczenia wrogiego junglera. Co więcej możesz użyć go agresywnie przy wrogim buffie, by móc go ukraść (zresztą nie tylko buffy).

Idea buildu:


Udyr Udyr ma dwie duże wady - łatwo utrzymać go na dystans oraz nie wywiera za dużej presji w trakcie Lane Phase. Mój build skupia się na niwelowaniu tych wad. Dzięki przedmiotom zwiększającym statystyki Twojej drużyny, mogą walczyć na równi z przeciwnikami nawet jeśli zostali trochę w tyle, podczas gdy spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem i boots-of-swiftnessBoots of Swiftness zmniejszają efektywność CC.

Core:


W moim odczuciu na Udyr Udyrze są 2 Core itemy i 2 bardzo ważne. Reszta jest w 100% sytuacyjna.

boots-of-swiftnessBoots of Swiftness - Buty te nie tylko zwiększają movement speed, który jest bardzo ważny na Udyr Udyrze, ale przede wszystkim zmniejszają skuteczność spowolnień. Pozwalają one efektywnie gankować czy counterjunglować. Są też świetne w trakcie walk drużynowych nie tracąc na użyteczności w przeciwieństwie do boots-of-mobilityBoots of Mobility.


spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem - Ograniczenie czasu trwania CC, jest jednym z najlepszych pasywów dla Udyr Udyra, nie wspominając o niesamowitej ilości zdrowia jaki daje ten przedmiot. Istotne jest również zmniejszenie czasu odnowienia. Pozwala Ci jeszcze częściej używać tarczy, speed buffa, czy pierwszego ataku w Phoenix Stance Phoenix Stance.


iceborn-gauntletIceborn Gauntlet - Pancerz, CDR, sheenSheen, pasyw dający obszarowe spowolnienie. Jest to jeden z najlepszych przedmiotów jaki możesz zbudować na Udyr Udyrze. Sam Bear Stance Bear Stance często nie starcza do obrony swojego Carry, bądź zabicia wrogiego. Ten przedmiot pozwoli Ci utrzymać przeciwnika przy sobie nie wspominając o zwiększeniu obrażeń, które zyskasz.
aegis-of-the-legionAegis of the Legion - Przedmiot ten zrekompensuje Twojej drużynie mniejszą niż normalnie presję na liniach. Za dość niski koszt staniesz się odporniejszy na wrogie ataki i dodasz sojusznikom bonus w formie aury. Rozbuduj go jak najszybciej w:

locket-of-the-iron-solariLocket of the Iron Solari - Przedmiot ten daje wszystko czego jungler potrzebuje. Zdrowie, pancerz, regenerację zdrowia, skrócenie czasu odnowienia oraz zwiększenie efektywności ochrony sojuszników. Zbuduj go gdy wiesz, że czeka Cię wiele wczesnych walk drużynowych na bot lane/przy smoku. Bardzo dobrze się sprawdza, gdy przeciwnicy mają postacie z mocnymi obrażeniami obszarowymi jak Karthus Karthus.

Dobre przedmioty:


randuins-omenRanduin's Omen - Przedmiot ten jest doskonałym wyborem w późnej fazie gry. Nie tylko da sporą ilość życia i pancerza, ale zmniejszy szybkość ataku wrogiego adc gdy zmusisz go by skupił się na Tobie. Ułatwia też utrzymanie się przy celach z mniejszą ilością życia (nawet jeśli nie jesteś w zasięgu Bear Stance Bear Stance), bądź utrzymanie swoich sojuszników przy życiu.


wits-endWit's End - Doskonały ofensywny przedmiot dla tej postaci. Jako, że Phoenix Stance Phoenix Stance będzie Twoim głównym źródłem obrażeń, przedmioty zwiększające szybkość ataku są bardzo efektywne na tej postaci. Warto dodać, że przedmiot ten nie tylko zwiększy Twoją odporność na na magię, ale i zmniejszy magic resist celu, dzięki czemu Phoenix Stance Phoenix Stance będzie zadawać jeszcze większe obrażenia.


shurelyas-reverieShurelya's Reverie - Świetny wybór, gdy nie macie postaci rozpoczynającej walki drużynowe. Pozwoli Ci w odpowiednim momencie rozpocząć walkę poprzez ogromną premię do szybkości ruchu. Sprawdza się też, gdy Twoja drużyna została zaskoczona w niekorzystnej dla niej sytuacj.


spirit-of-the-elder-lizardSpirit of the Elder Lizard - Dobry wybór, gdy musisz zwiększyć swoje obrażenia niskim kosztem, gdy wroga drużyna nie ma zbyt wiele kontroli tłumu. Dzięki Phoenix Stance Phoenix Stance, pasyw tego przedmiotu będzie zadawać obrażenia sporej części graczy. Zwiększenie obrażeń od ataku nie ma aż tak dużego znaczenia, lecz wciąż dobrze współgra z Monkeys Agility Monkey's Agility.


frozen-heartFrozen Heart - Jest obowiązkową pozycją w twoim ekwipunku gdy przeciwnicy mają nafeedowanego ADC i solo topa (Tryndamere Tryndamere, Jax Jax, Kayle Kayle) polegającego na szybkości ataku. Daje on ogromną przewagę twojej drużynie i w opisanej sytuacji często jest jedyną możliwością wygranej. Warto pamiętać o zmniejszeniu czasu odnowienia jaki daje ten przedmiot. Z jego pomocą nie tylko chronisz swoją drużynę, ale i stajesz się niemal nietykalny dla wrogiego ADC.

Poniższe przedmioty są z kategorii "Carry Hard"

Budując się w ten sposób chcesz poświęcić 2 pkt, które normalnie inwestujesz w Turtle Stance Turtle Stance/Bear Stance Bear Stance, na Tiger Stance Tiger Stance. Buduj się w ten sposób, gdy Twoja drużyna jest kompletnie bezużyteczna i musisz przejąć rolę postaci zadającej duże obrażenia.

zephyrZephyr - Ten przedmiot da Ci wszystko, czego potrzebuje Udyr, obrażeń od ataku, szybkości ataku, pasyw pozwoli zastąpić spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem. Przedmiot ten daje także buff do movement speeda, który na Udyrze jest niesamowicie potężną statystyką. Pamiętaj jednak, że w żaden sposób Cię nie chroni, więc warto się zastanowić nad dobrymi defensywnymi przedmiotami gdy go budujesz.

blade-of-the-ruined-kingBlade of the Ruined King - Przedmiot ten wraz z Tiger Stance Tiger StanceMonkeys Agility Monkey's Agility zadaje gigantyczne obrażenia swojemu celowi, uniemożliwiając mu zarazem ucieczkę. Nie pozwala również twoim przeciwnikom zbyt szybko Cię zabić. Dzięki tej inwestycji będziesz nie tylko zadawać brutalną ilość obrażeń, ale przeżyjesz wystarczająco długo by unieszkodliwić większość kluczowych celów.

maw-of-malmortiusMaw of Malmortius - Przedmiot ten daje gigantyczną premię do obrażeń od ataku, jest świetnym wyborem gdy musisz przejąć rolę Carry, podczas gdy wrogi AP Carry jest nafeedowany. wraz z Tiger Stance Tiger Stance i Monkeys Agility Monkey's Agility pozwoli Ci zadawać gigantyczne obrażenia w niezwykle krótkim czasie.

Wardowanie:



Oto mapa najpopularniejszych wardów jakie można postawić:





Legenda:

     Zielone – Wardy, które najczęściej będziesz musiał omijać.

     Czerwone – Wardy, które przeciwnicy rzadziej stawiają.

     Niebieskie – Defensywne Totemy (ochrona własnej jungli).

     Czarne – Ofensywne Totemy (gdy chcesz polować na wrogiego junglera bądź kraść jego stwory/buffy).

Jungler musi mieć umiejętność przewidywania gdzie przeciwnik może go zobaczyć, dzięki temu niezauważalnie ukraść coś z wrogiej jungli, bądź zaatakować aleję. Jeśli twój sojusznik nie wie czy przeciwnik postawił Warda, warto sprawdzić jego ekwipunek. Jeśli jest tam puste miejsce, może to oznaczać, że takowego posiadał. Ważnym jest też mieć świadomość gdzie i kiedy stawiać agresywne Totemy oraz gdzie mógł takowe postawić przeciwnik. Agresywne Wardy warto stawiać około 2 minuty przez odrodzeniem się wrogiego buffa. Dzięki temu będziesz mogł go ukraść bądź zabić przeciwnika. Ward na wróżkach pozwoli złapać przeciwnika gdy będzie je robić lub dać informację, czy zmierza w kierunku swojego red buffa. Totem za wróżkami pozwoli Tobie lub sojusznikowi ze środkowej alei zabierać je gdy tylko nie będzie w pobliżu zagrożenia.
Pamiętaj by zawsze mieć oko na minimapę gdy jesteś we wrogiej jungli. Jeśli ktoś zniknął z linii, może to oznaczać, że zmierzają w twoim kierunku. Przeciwnik mógł owardować swoją junglę i może Cię złapać za wtargnięcie na jego teren.

Ganki:



W trakcie gankowania ważna jest Twoja pozycja. Zwykle najlepiej jest zaatakować przeciwka w alei zza jego pleców, gdyż nie masz gap closer'ów. Musisz jednak mieć świadomość, że części postaci nie da się zgankować w ten sposób: Fizz Fizz, Pantheon Pantheon, Xin Zhao Xin Zhao mogą wykorzystać Twoją pozycję by dostać darmowego FlashFlasha. Drugim ważnym aspektem jest sposób zadawania obrażeń przeciwnikowi. Pamiętaj by poruszać się wraz z przeciwnikiem, nie czekać na zadanie obrażeń przez postać. Za każdym razem gdy przeciwnik się poruszy, zrób krok, auto-attack, znów zacznij się poruszać, gdy czas odnowienia Twojego auto-attack'u się zresetuje wykonaj kolejny atak.
Trzecim ważnym aspektem jest pozycja po użyciu Bear Stance Bear Stance. Tak jak powyżej, w trakcie resetu auto-attacku, postaraj się znaleźć za przeciwnikiem, by przeciwnik miał większy dystans do pokonania uciekając przed Tobą.
Gank najlepiej zacząć od Turtle Stance Turtle Stance, gdyż pozwoli Ci przyjąć ewentualne obrażenia i nałożyć pierwszą premię Monkeys Agility Monkey's Agility. Gdy znajdziesz się w zasięgu wzroku przeciwnika, użyj Bear Stance Bear Stance, by łatwiej się do niego dostać i ogłuszyć. Wtedy pozostaje użycie Phoenix Stance Phoenix Stance. W tym momencie powinieneś mieć 3x premię z Monkeys Agility Monkey's Agility. Pamiętaj, że Phoenix Stance Phoenix Stance zadaje obrażenia pierwszym atakiem po aktywacji, oraz każdym następnym 3cim atakiem. Wykończ przeciwnika kombinacją Bear Stance Bear Stance oraz Phoenix Stance Phoenix Stance.
Jesli przeciwnik uniknął śmierci, lecz zużył FlashFlash i stracił część zdrowia, warto udać, że wycofujesz się z linii by ponownie zaatakować tym razem zabijając go nawet pod jego własną wieżą.

Team Fight:


Skup się na ochronie swoich sojuszników przy pomocy Bear Stance Bear Stance (później również używając pasywa iceborn-gauntletIceborn Gauntlet) oraz zadając im obrażenia Phoenix Stance Phoenix Stance. Licz ilość swoich auto-atacków, by zwiększyć efektywność tej umiejętności. Pamiętaj by w międzyczasie używać Turtle Stance Turtle Stance dla tarczy. Pamiętaj by dobrze się ustawić, co Udyr Udyrem jest dość trudne. Bądź w takim miejscu byś mógł chronić sojuszników, lecz równocześnie mógł nagle rzucić się na bardziej wrażliwe cele, gdy te nie będą miały jak się przed Tobą bronić.

Counterjungle:



Jako ciekawostkę dodam filmik z moim ulubionym junglerem, General TheOddOne. W 2:00 zauważa, że przeciwnik zaczął od jego reda. Warto zobaczyć jakie podjął decyzję, czym je poparł, oraz jak wykonał swoje zadanie:
http://www.youtube.com/watch?v=PRAoyl57zQY
Kolejna akcja z red buffem przeciwników ma miejsce w 8:25. Polecam jednak obejrzeć cały film.


Historia zmian:
10.08.2013 - Wprowadziłem zmiany dotyczące patcha 3.10 (locket-of-the-iron-solariLocket of the Iron Solari).

Napisał: Just Spas

Zobacz także

Warwick

Warwick
Poniżej poradnik do Warwick z League of Legends. Opis skilli, build oraz specjalizacja dla Warwicka. Czytaj dalej aby dowiedzieć się jak uwolnić jego furię.
... czytaj dalej »

Tryndamere

Tryndamere
Zacznij niekończącą się zabawę z zabijaniem przeciwników dzięki Tryndamere -Królu Barbarzyńców. Zajrzyj do poradnika Tryndamere w League of Legends!
... czytaj dalej »

Kennen

Kennen
Kennen to potężny AP Carry. Posiada niesamowite CC, AoE oraz korzysta z energii zamiast many. Dodatkowo jest bardzo mobilny i ma strój ninja.
... czytaj dalej »