Poradnik

Zac

Jungler zadający obrażenia obszarowe o dużej mobilności, który z łatwością może zdezorganizować drużynę przeciwną - oto Zac, twa tajna broń Yolo Que.
Flash Flash
Smite Smite
Greater Mark of InsightGreater Mark of Insight
Greater Seal of ResilienceGreater Seal of Resilience
Greater Glyph of ShieldingGreater Glyph of Shielding
Greater Quintessence of PotencyGreater Quintessence of Potency
spirit-of-the-ancient-golem
sorcerers-shoes
locket-of-the-iron-solari
randuins-omen
spirit-visage
liandrys-torment

Kolejność skilli

Umiejętność 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Stretching Strike Stretching Strike
Unstable Matter Unstable Matter
Elastic Slingshot Elastic Slingshot
Let’s Bounce! Let’s Bounce!

Specjalizacja

def/zac

Sposób gry

Mocne strony Zaca:


  • Szybko zabija stwory w jungli.
  • Niemal nieśmiertelny w końcowej fazie gry.
  • Jego E oraz R może przerwać bardzo wiele umiejętności (np. R Katarina Katarina).
  • Może "bezpiecznie" ukraść smoka badź barona.
  • Ma dobrą kontrolę tłumów.
  • Świetny w rozpoczynaniu walk drużynowych.
  • Elastyczny przy budowaniu.
  • Ma bardzo potężne ganki, przed którymi ciężko obronić się totemami.
  • Im ma więcej życia, tym jego umiejętności leczenia są silniejsze (co w obecnym sezonie jest świetnym rozwiązaniem).
  • Zadaje obrażenia zależne od maksymalnej ilości zdrowia przeciwników.

Słabe strony Zaca:

  • Często banowany.
  • Brak możliwości obrony przed counterjunglowaniem.
  • Jego skok może zostać przerwany.
  • Źle użyta superumiejętność potrafi przegrać team fight.

 

Umiejętności:

Cell Division Cell Division - Jeśli twoje czary zadadzą obrażenia, Zac pozostawia kawałki swojego ciała. Zbierając je odzyskasz 4% maksymalnego zdrowia. Warto wspomnieć, że umiejętności Zaca kosztują go 4% jego obecnego zdrowia, więc dobrym pomysłem jest maksymalne opóźnienie zbierania kawałków jego ciała. Druga część pasywa sprawia, że jeśli Zac zginie, jego ciało zostanie podzielone na 4 części, które będą dążyć do połączenia. Gdy się połączą, Zac się odrodzi z ilością życia zależną od ilości elementów, które przeżyły. Ta część pasywa ma 300 sekund czasu odnowienia. Dzięki niemu Zac jest świetny w tower dive'ach i niesamowicie utrudnia to jego zabicie w ferworze walki drużynowej. Z ciekawostek, taki fragment ciała przeciwnik może potraktować SmiteSmite by go zniszczyć.
Stretching Strike Stretching Strike - Zac uderza cele przed sobą spowalniając je i zadając im obrażenia. Traktowałbym ten czar bardziej jako użytkowy niż zadający obrażenia, dlatego polecam wybierać ten czar dopiero na poziomie 3 i rozwinąć go jako ostatni.
Unstable Matter Unstable Matter - Ciało Zaca wybucha zadając obrażenia wszystkim celom wokół. Czar ten zadaje obrażenia zależne od maksymalnego zdrowia celu, dzięki czemu jest bardzo skuteczny nawet gdy build nie koncentruje się na obrażeniach. Co więcej ma bardzo krótki czas odnowienia. Polecam wziąć tę umiejętność na poziomie pierwszym dla lepszego oczyszczania jungli i rozwinąć ją na 13 poziomie gdyż na niższych poziomach przeciwnicy nie mają wystarczającej ilości zdrowia by opłacało się rozwijać ją jako pierwszą.
Elastic Slingshot Elastic Slingshot - Znak rozpoznawczy Zaca. Używając tej umiejętności możesz się wystrzelić w stronę przeciwnika. Jeśli go trafisz, zostanie on podrzucony. Wraz z dodawaniem kolejnych punktów w tej umiejętności, jej zasięg się zwiększa. Pozwoli Ci to gankować z miejsc znajdujących się we mgle wojny, zza ścian, czy nawet zza niektórych wardów. Umiejętność ta sprawia, że ganki Zaca są niesamowicie trudne do odparcia przez mało mobilne postacie. Umiejętność ta może przerwać wiele czarów jak Medytację Master Yi Master Yi. Ciekawostka - Przy maksymalnie rozwiniętej umiejętności możesz ukraść smoka czy barona nie narażając się na kontratak przeciwnika (po 40 sekundzie): http://www.youtube.com/watch?v=N04beDLAKCo
Z wyżej opisanych powodów proponuję wziąć tę umiejętność na poziomie 2 i rozwinąć ją już na 9.
Lets Bounce! Let's Bounce! - Bardzo potężna superumiejętność. Zac skacze czterokrotnie. Za każdym razem gdy trafi danego bohatera pierwszy raz, podrzuca go na sekundę oraz spowalnia o 20% na kolejną. Każde następne trafienie tą umiejętnościa nie daje już opisanych efektów i zadaje połowę obrażeń. Ponadto Zac zwiększa swoją prędkość ruchu. W trakcie działania tego czaru, Zac nie może użyć swojego skoku oraz Stretching Strike Stretching Strike. Umiejętność ta doskonale się sprawdza przy dezorganizacji wrogiej drużyny. Warto pamiętać, że przeciwnicy zostaną odrzuceni od Ciebie, więc przy jej pomocy możesz zbliżyć kogoś do swojej drużyny jak i odrzucić (np. wrogiego tanka od swoich Carry). Bardzo przydatnym jest użycie już w trakcie działania umiejętności FlashFlash by móc się lepiej ustawić, gdyż jedno złe podbicie potrafi zepsuć cały team fight. Przed użyciem tej umiejętności bardzo ważna jest analiza drużyny przeciwnej. Jakie umiejętności są do przerwania? Czyją pozycję należy zmienić? Czyje kombo można przerwać?
Umiejętnośc ta, wraz z Elastic Slingshot Elastic Slingshot jest świetnym narzędziem do rozpoczynania walki drużynowej.


Przedmioty:

Zacznij z hunters-macheteHunter's Machete i 5 health-potionHealth Potion. To pozwoli szybko i bezpiecznie zabijać stwory w jungli i mieć wystarczająco życia na gank.

Zwykle po pierwszym powrocie do bazy kupujęSpirit Stone, Boots of Speed, Sight Ward oraz Health Potion. Sight Ward pozwoli Ci chronić swoją junglę przed przeciwnikiem, chronić sojusznika gdy postawisz go blisko jego linii bądź zaatakować wraz z sojusznikiem z zaskoczenia wrogiego junglera.

spirit-of-the-ancient-golemSpirit of the Ancient Golem - Przedmiot dający bardzo dobre statystyki przy swoim koszcie. Dzięki niemu możesz częściej i bezpieczniej rozpoczynać walki drużynowe. Dodatkowo 35% nieustępliwości sprawi, że będziesz niemal nie do zatrzymania.
aegis-of-the-legionAegis of the Legion - Przedmiot ten pozwoli Ci zwiększyć swoją odporność na każdy typ obrażeń oraz wzmocni twoją drużynę we wczesnych walkach drużynowych. Nie jest już tak efektywny jak przed patchem 3.10, lecz wciąż jest to przedmiot, którego potrzebuje każda drużyna. Jesli nie pojawiasz się na bocie za każdym razem gdy masz superumiejętność, twoim zadaniem jest zbudowanie tego przedmiotu. Jeśli dałeś swojemu bot laneowi parę killi, możesz poprosić by support go zbudował.
locket-of-the-iron-solariLocket of the Iron Solari - Przedmiot dający ogromną przewagę twojej drużynie. Daje także trochę dobrych statystyk jego właścicielowi. Pozwoli Ci na częstsze używanie kluczowych umiejętności.
spirit-visageSpirit Visage - Po patchu 3.10 ten przedmiot stał się niesamowicie opłacalny. Nawet jeśli nie będziesz w stanie zbierać kawałków swojego ciała w trakcie walk drużynowych, wciąż okazuje się doskonałym wyborem, niemal obowiązkowym. Dzięki wprowadzeniu drugiego pasywa (regeneracji w czasie), możesz sobie pozwolić na zasłanianie sojuszników przed skillshotami i w momencie rozpoczęcia walki drużynowej wciąż mieć niemal całe zdrowie. Przedmiot ten usuwa jeden z największych problemów Zaca - Drużyny skupiające się na poke'u (Nidalee NidaleeEzreal EzrealJayce Jayce).
randuins-omenRanduin's Omen - Przedmiot drogi, lecz wart swej ceny. Zwiększy siłę twojej inicjacji walki drużynowej i ochrony sojuszników. Zwiększy twoją odporność na obrażenia i zmniejszy skuteczność wrogiego ADC, jedna z najlepszych pozycji na 4-6 przedmiot.
liandrys-tormentLiandry's Torment - Doskonały przedmiot na końcową fazę gry. Dzięki niskiemu czasowi odnowienia twoich umiejętności, pasyw tego przedmiotu będzie aktywny cały czas. Ponadto, 3 umiejętności Zac'a ograniczają możliwości poruszania się przeciwnika więc obrażenia będą niemal zawsze podwojone. Oczywiście premia do ilości zdrowia nie jest bez znaczenia. Wspaniale współgra z randuins-omenRanduin's Omen.
sunfire-capeSunfire Cape - Dobry wybór gdy bardzo szybko chcesz zwiększyć wiele statystyk. Większa odporność na wrogie ataki umożliwiająca lepsze rozpoczęcia walki, połączona z aurą zadającą obrażenia czyni z tego przedmiotu doskonały wybór na wczesne fazy gry. Nie polecam tego przedmiotu w koncowej fazie gry, gdyż wtedy przeciwnicy często mają już runic-bulwarkRunic Bulwark, co sprawia że obrażenia przedmiotu tracą na znaczeniu.
warmogs-armorWarmog's Armor - Dobry wybór, gdy twoimi przeciwnikami jest drużyna o dobrych proporcjach obrażeń magicznych i fizycznych. Musisz jednak mieć na uwadze, czy przeciwnicy nie mają w drużynie blade-of-the-ruined-kingBlade of the Ruined King lub Vayne Vayne. Jest to główny powód, dla którego nie poleciłem tego przedmiotu w głównym buildzie.
rylais-crystal-scepterRylai's Crystal Scepter - Jest to przedmiot dość sytuacyjny. Polecam go gdy uważasz, że twoja drużyna potrzebuje więcej magicznych obrażeń, zarazem musisz szybko stać się wytrzymalszym i nie jesteś jeszcze w stanie wystarczająco chronić sojuszników. Pamiętaj także, że to drogi przedmiot, więc nie powinieneś go budować gdy zostałeś w tyle.
abyssal-scepterAbyssal Scepter - Świetny wybór gdy chcesz wnieść do drużyny więcej magicznych obrażeń, równocześnie nie tracąc zbytnio na wytrzymałości. Aura tego przedmiotu także wpomoże twoich sojuszników (gdy chcesz wnieść więcej obrażeń magicznych, z założenia twój AP Carry jest lekko do tyłu).

Początkowa ścieżka:

Kolejną mocną stroną Zaca, jest jego plastyczność pod względem wyboru początkowej ścieżki. Może on zacząć od dowolnego buffa, zależnie od sytuacji.
Czynniki (od najważniejszego):
  • Na którym poziomie chcesz zgankować.
  1. Gankujesz na poziomie drugim - Zaczynasz od Reda, by mieć większe obrażenia, jak i efekt spowolnienia.
  2. Gankujesz na poziomie 3 bądź 4 - Zaczynasz od Blue, dzięki Blue farmisz szybciej, równocześnie opóźniając zrobienie Red Buffa masz go dla drużyny dłużej.
  • Jakiego junglera mają przeciwnicy.
  1. Jeśli jest to agresywny jungler (Xin Zhao Xin Zhao, Udyr Udyr, Nocturne Nocturne), warto zastanowić się, od którego buffa zacznie, by móc uniknąć walki z nim na poziomie drugim.
  2. Jeśli jest to jungler skupiający się na gankach, nie musisz się zastanawiać od którego buffa zacząć (nie skupiający się na obrażeniach, a kontroli tłumów jak: ChoGath Cho'Gath, Amumu Amumu, Maokai Maokai).
  • Ile osób może Ci pomóc przy pierwszym buffie (zaczynaj od miejsca, w którym pomoże Ci więcej osób).

 

Ganki:

3 minuta - http://www.youtube.com/watch?v=lr8kHe4vqZQ
20 sekunda - http://www.youtube.com/watch?v=vdatttoJE2g

Ogólna idea:
Zanim rozpoczniesz gank, pomyśl gdzie będziesz niewidoczny dla przeciwnika (wardy, krzaki, ściana, mgła wojny) oraz czy z tego miejsca przeciwnik będzie w zasięgu Elastic Slingshot Elastic Slingshot. Gank możesz przeprowadzić nawet jeśli będziesz mieć za mały zasięg, dzięki Stretching Strike Stretching Strike. Będzie to jednak najprawdopodobniej gank w wyniku, którego przeciwnik nie zginie, jednak twój sojusznik w pewien sposób uzyska przewagę.

Kombinacja pomocna przy ganku:
Elastic Slingshot Elastic Slingshot >( Let’s Bounce! Let’s Bounce!* +) Unstable Matter Unstable Matter > Stretching Strike Stretching Strike.

Elastic Slingshot Elastic Slingshot pozwoli Ci przeprowadzić ganki zza wiekszości ścian, reszta rodzajów ganków jest dość analogiczna do tych przeprowadzanych przez innych junglerów. Opisałem je już w poradniku o Hecarimie http://pentakill.pl/poradnik/hecarim


Rola w drużynie:

Twoim głównym zadaniem jest rozpoczynanie walk drużynowych i ochrona sojuszników. Najłatwiej to zrobić poprzez użycie kolejno:
Elastic Slingshot Elastic Slingshot > Let’s Bounce! Let’s Bounce! i następnie spamować Unstable Matter Unstable Matter oraz Stretching Strike Stretching Strike na przeciwnikach starających się zbliżyć do twoich sojuszników. Pamiętaj, że możesz w trakcie walki użyć Elastic Slingshot Elastic Slingshot nie ładując go zbyt długo, tylko na tyle by uderzyć nim przeciwnika, oraz go podbić.


Historia zmian:
10.08.2013 - opisałem zmiany po patchu 3.10 (spirit-visageSpirit Visage & locket-of-the-iron-solariLocket of the Iron Solari).
25.08.2013 - zmiana dotycząca patcha 3.10a (tenacity w Let’s Bounce! Let’s Bounce!) została zapisana.
Napisał: Just Spas

Zobacz także

Xerath

Xerath
Poradnik do championa Xerath – istna magiczna wieża magicznej zagłady. Może przykuć się do ziemi i zwiększyć diametralnie zasięg i magic penetration!
... czytaj dalej »

Poradnik

Wukong
Małpi król praktykujący styl Wuju. W tym poradniku dowiesz się jak robić sobie żarty z przeciwnika oraz opanować solo topa.
... czytaj dalej »

Janna

Janna
Janna jest bardzo bogatym w utility supportem, jej siła tkwi w zapewnianych efektach, a nie zadawanych obrażeniach.
... czytaj dalej »